3 februari AD opent met artikel over IJsclub Siberia

Overvecht in spanning: gaat enige Utrechtse natuurijsbaan eindelijk open?

Al dagen bouwt de spanning in Overvecht zich op: kan de enige natuurijsbaan van Utrecht deze week open? Het zou een primeur zijn. Sinds de aanleg van de ijsbaan in Park de Watertoren kon er nog nooit worden geschaatst.

In Overvecht hebben ze er ook alle reden toe. Waar de temperaturen op de Utrechtse Heuvelrug (zoals bij de collega’s in Doorn) soms makkelijk onder het nulpunt schieten, is het in de stad Utrecht altijd een paar graden warmer. ,,En dus zijn we bij een naderende vorstperiode altijd wat voorzichtig.”

“Het is te vaak voorgekomen dat iedereen al stond te juichen, maar het uiteindelijk tóch niet doorging. Ik moet het echt nog even zien.”

bestuurslid Robbert van Vliet

Maar, geeft hij toe, het ziet er voor de komende dagen niet slecht uit. ,,Het zou echt mooi zijn als we woensdag of donderdag in Park de Watertoren kunnen schaatsen.”

‘Oud- Hollandsche schaatsgevoel’

Het zou een unicum zijn. Sinds de aanleg van de baan, nu zo’n twee jaar geleden, heeft het nog niet zo hard gevroren dat er in het park kon worden geschaatst. ,,Terwijl het zo mooi kan zijn. Leuke lampjes en warme chocomel, het echte Oud-Hollandsche schaatsgevoel.”

Ook als je geen schaatsen hebt, kan je bij Siberia terecht. ,,We hebben een hele bak leenschaatsen klaar staan. Die kan je zo gebruiken. Gratis, ja. We gaan uit van goed vertrouwen.” Als de vorst daadwerkelijk doorzet, maken de vrijwilligers van de ijsclub vanaf dinsdag de baan aan de La Bohèmedreef op orde.

<Artikel is van journalist Peter Koops 0-02-2018>

3 februari 2018 AD Artikel over IJsclub Siberia