Onze ijsmeester Yousef verliefd op natuurijs

Yousef Khodadadi Ahmadabad mag zich de eerste natuurijsmeester van Azerbeidzjan noemen. De vrijwilliger van IJsclub Siberia slaagde begin februari 2018 voor de cursus natuurijsmeester van de KNSB. Als het aan Yousef ligt, is dat nog maar het begin van een lange carrière als natuurijsmeester. Een kort portret van een Nederlandse-Iraniër die zijn hart heeft verpand aan natuurijs.

Yousef Khodadadi Ahmadabad wordt 48 jaar geleden geboren in Teheran, de hoofdstad van Iran. Zijn vader is Iranees, zijn moeder is afkomstig uit Azerbeidzjan. In zijn jeugd brengt hij veel tijd door in het nabij gelegen hooggebergte Elboers. In de winter wordt in dat deel van Iran veel geskied. Zo ontstaat zijn liefde voor sneeuw en ijs.

Droom in vervulling

“Ik werd vroeger weleens eigenwijs genoemd. Zo wilde ik als tiener een berg beklimmen in de Elboers. Iedereen raadde het mij af, omdat er overal ijs lag op de berg. Maar ik wilde per se de berg op en ging toch. Op de heenweg ging het goed, maar de terugweg was een drama. Al kruipend en glijdend ging ik naar beneden. Daar is mijn liefde voor schaatsen ontstaan. Na die trip dacht ik: wat moet het fijn zijn om te kunnen schaatsen. Dat gevoel heb ik sindsdien altijd gehad.”

Ruim een jaar geleden ging voor Yousef een droom in vervulling. Hij bond de ijzers onder en schaatste op natuurijs. “Het was geweldig. Begin dit jaar was ook een fantastische periode. Er lag op zoveel plekken ijs en overal zag je mensen schaatsen. Jong en oud. Het leeft echt in Nederland. Dat is mooi om te zien.”

Cursus natuurijsmeester

Yousef woont al twintig jaar in Nederland en hij is lid en vrijwilliger bij IJsclub Siberia in Utrecht. Via vrijwilligerswerk voor de club kwam hij echt in aanraking met natuurijs. Hij hielp met het schoonmaken en opruimen van de plassen in de regio Utrecht ter voorbereiding op de winter. “Dat was de eerste keer dat ik betrokken was bij iets dat met natuurijs te maken had. Zo ben ik er ingerold.”

De liefde voor natuurijs is zo groot, dat Yousef zich deze winter aanmeldde voor de cursus natuurijsmeester van de KNSB. Samen met vijf andere leden van IJsclub Siberia rondde hij de cursus met goed gevolg af. “Het was geweldig om te doen. De docent had zoveel kennis en ervaring. Dat maakte indruk.”

Scandinavië

Yousef wil zich in de toekomst nog meer verdiepen in het vak van ijsmeester. “Natuurijsmeesters zijn de personen die alles regelen en in de gaten houden als het vriest. Dat vind ik heel interessant. Je leert het vak het beste door ervaring op te doen. Ik ben van plan mij verder te ontwikkelen. Ik heb een kennis die woont in Scandinavië. Hem wil ik opzoeken om nog meer over ijs te weten te komen. In Nederland ligt niet elke winter ijs. In Scandinavië wel. Ik lees nu veel boeken en artikelen op internet, maar in de praktijk leer je het meest over natuurijs. ”

Onze ijsmeester Yousef Khodadadi Ahmadabad is geïnterviewd voor Schaatsen.nl

IJsmeesters van IJsclub Siberia v.l.n.r. Frans, Yousef, Bart, Robbert, Paul, Lydia