Voor februari géén winterwéér?

Onze natuurijsbaan in Park de Watertoren bestaat nu twee jaar en de ingeklonken dijkjes laten helaas nog steeds water uitstromen. De IJsmeesters van IJsclub Siberia hielden de afgelopen weken nauwgezet de weersvoorspelling in het oog. Er is een kans op natuurijs en dus moet de ijsbaan bijgevuld worden. Gaat de weersvoorspelling dan nú wel uitkomen?

De lange termijn verwachtingen over het weer in het westen van Europa worden weergegeven met een weerpluim. De ervaring leert dat het voor meteorologen in het noordwesten van Europa niet moeilijk is om een redelijk betrouwbare weersverwachting op te stellen voor een termijn van enkele dagen. Omdat het weer in Europa wordt bepaald door de chaotische, atmosferische circulatie in een Ferrelcel, wordt dit weer gekenmerkt door weersomslagen, zoals na het passeren van een warmtefront of een koufront, waarna het weer gedurende een aantal dagen weinig verandert. Daarom is de weersverwachting “morgen is het ongeveer hetzelfde weer als vandaag” in meer dan 50% van de gevallen juist, terwijl de lange termijn verwachting “volgende week is het nog steeds hetzelfde weer als vandaag” zelden juist blijkt te zijn. In de pluim zit veel onzekerheid.
Volgens de laatste output van ECMWF vanmorgen zou er vanaf 5 februari kouder weer in het verschiet zitten, maar of dit lang duurt valt zeer te betwijfelen. Bovendien heeft ECMWF deze winter al meer keren kou aangekondigd, wat er uiteindelijk toch niet kwam. Het Amerikaanse model gaat al helemaal niet uit van echte kou, hooguit een klein prikje met wat winterse buien rond de 5e, maar de depressie-activiteit en westcirculatie blijft vervolgens gewoon doorgaan. Ik hou rekening met een paar dagen vrij koud weer rond het volgend weekeinde met wellicht wat vorst in de nacht en misschien wat winterse neerslag. Maar het lijkt mij waarschijnlijk dat het zachtere weer dan toch weer vrij snel terugkeert.
Maar er werd vandaag door sommigen toch al weer aardig geroeptoeterd over schaatsijs. De komende koude, die zondag ons land binnenloopt bouwt zich begin volgende week verder op, maar of het tot een schaatsbare ijsvloer komt is maar zeer de vraag. Het temperatuurbeeld: Overdag iets boven het vriespunt en ’s nachts lichte vorst tot -5 graden, in de Heuvelrug zitten er wat lagere temperaturen in. De ervaring leert dat als er in het Leersummerveld of op het Pluismeer bij Lage Vuursche een nacht is met -5 en nog twee nachten met een graad of 8 vorst en overdag temperaturen die niet noemenswaardig boven nul komen, dat er daar op bescheiden schaal kan worden geschaatst.
Het koude weer lijkt nu tot volgende week zaterdag stand te gaan houden. Dat is dan 5 nachten met veelal 3 tot 5 graden vorst, maar daarna is het  toch gebeurd. Althans visie ecmwf, maar het Amerikaanse model gfs gaat er vanuit dat de vorst al eerder afgebouwd wordt, ongeveer tot en met donderdag.
Later in de week zou het ook meer bewolkt moeten worden, gaat de wind er meer uit en dat belemmert de nachtelijke uitstraling en dus ijsvorming. Vergeet ook niet dat de temperatuur overdag (net) boven nul blijft komen.
Misschien dat schaatsen op het Leersummerveld net een dagje lukt. De ondergrond is niet koud, ik denk dat de schaatsbaan op de asfaltbaan in Doorn ook niet lukt, die jongens hebben een nacht met matige vorst tussen -5 en -7 graden nodig.
Onze natuurijsbaan in Park de Watertoren bestaat nu twee jaar en de ingeklonken dijkjes laten helaas nog steeds water uitstromen. De IJsmeesters van IJsclub Siberia hielden de afgelopen weken nauwgezet de weersvoorspelling in het oog.  Volgens de prognoses van vanavond blijft het spannend of er komende weken voldoende vorst voor schaatsijs in zicht is. En dan zit  je al half februari en dan wordt de kans snel kleiner. Dus dit jaar een hele kleine kans op natuurijs, maar we kijken natuurlijk wel terug op ons mooie Glow in the Park Winterfestival in het Noorderpark Ruigenhoek.
Sportieve groet Arie Verrips