IJsbaan Park De Watertoren; fijne plek voor winterplezier en gezelligheid!

Het winterseizoen 2023-2024 is inmiddels afgelopen. We bereiden ons komend jaar voor op meer winterplezier in seizoen december 2024 tot en met maart 2025. Zorg ervoor dat je regelmatig dit nieuwsbericht mét actueel winterweerbericht van onze weerman Arie Verrips, leest.  Tot ziens bij schaatsbaan IJsclub Siberia!

Video afspelen

Schaatsbaan IJsclub Siberia is gesloten

IJsclub Siberia brengt Utrecht Overvecht samen, door (bijna) gratis sport- en spelactiviteiten te organiseren in alle seizoenen.

In 2016 is er een gratis toegankelijke natuurijsbaan gemaakt in Park De Watertoren langs de Marnedreef in Overvecht. Wanneer het meerdere nachten achter elkaar matig tot streng heeft gevroren en er een ijsdikte is van 7 cm, kan er geschaatst worden.

Het doel van IJsclub Siberia om dan een gezellige natuurijsbaan te realiseren waar jong en oud op een veilige manier het plezier van schaatsen op natuurijs kan ervaren. Een plek waar jong en oud zich thuis kan voelen. De nostalgie van toen, maar dan gewoon om de hoek.

Openingstijden zijn van 10:00 – 22:00 uur.

Om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van het schaatsen, biedt Siberia gratis leenschaatsen aan, vooral geschikt voor kinderen.

De activiteiten van IJsclub Siberia worden georganiseerd door vrijwilligers en we werken samen met andere organisaties in Utrecht Overvecht.

De toegang is gratis en deelnemen is gehéél op eigen risico.

Winter weerbericht Arie Verrips

Winterweerbericht van zaterdag 10-02-2024:

Onze weerman, Arie Verrips, schrijft opnieuw geregeld actuele winterweerberichten voor het winterseizoen 2024.

We zijn december 2023 begonnen met een koude periode. De ijsbaan koelde goed af, maar er was onvoldoende ijs om te schaatsen.

Eind december zagen we de kerstdepressie, met veel regen en ook rond de ijsbaan veel grondwater dat bleef liggen.

Volgens de prognoses ontstond er rond weekend 6 en 7 januari een blokkerend hogedrukgebied boven de oceaan en uitbreidend richting Scandinavië.

Inmiddels was Koning Winter gekomen en met ‘ koude ‘kadootjes’. We kregen onze 5 nachten van nachttemperaturen minus 5 graden ❄️🐻‍❄️

En zo geschiede…we konden de natuurijsbaan Park de Watertoren woensdag 10 en donderdag 11 januari openstellen van 10:00-22:00 uur.

Lees ook Olivier Beens artikeltje waarin hij alles omschrijft van afgelopen dagen, met links naar de verschillende nieuwsberichten.

Of lees het Dreefnieuws van februari 2024 met enkele artikelen over de natuurijsbaan in Park De Watertoren.

Vrijdag 12 januari was de ijsbaan gesloten, er lag teveel water op het ijs, waardoor je de scheuren niet meer kon zien en er een te hoog risico op valongevallen. Maar nog steeds 7 cm ijsdikte.

Winterweerbericht 10 februari 2024

Het mogelijk verdere verloop van deze winter laat voorlopig bijna elke dag maxima van rond 10 graden zien én soms zelfs hoger. Gelukkig niet zoveel regen, maar wel vaak lucht vanuit Spanje en omgeving. Daar komt natuurlijk geen diepvries kou vandaan. Ook daar is het bijzonder warm.

Toch komen er ook in een opgewarmd klimaat nog steeds koude periodes voor. Zo ook in februari 2021, toen er voor een korte periode ook op grote plassen zoals Loosdrecht kon worden geschaatst. Als we te maken hebben met een noorden- of oostenwind kan het nog steeds erg koud worden in onze omgeving. Toch is deze aangevoerde lucht wel minder koud dan bij een vergelijkbare situatie in het verleden.

Zoals het er nú naar uitziet voorzie ik zeker tot eind februari meestal zacht weer, met wat minder regen dan normaal en wat meer zon dan normaal.

Voor de actuele ijsdikte en watertemperatuur kun je kijken op deze KNMI website klik HIER

Koek & zopie

En uiteraard mag dé koek & zopie niet ontbreken.

Naast schaatsplezier biedt IJsclub Siberia ook heerlijke versgebakken poffertjes in onze gezellige kiosk.

Geniet van deze warme lekkernijen terwijl je even uitrust van het schaatsen.

Warm jezelf op met een kopje chocolademelk of glühwein en geniet van de gezellige sfeer op de ijsbaan.

Neem contant geld mee of betaal met je mobiele telefoon via onze QR Code of pin.

IJsclub Siberia is een Vereniging zonder winstoogmerk. We doen met sponsor acties mee voor Stichting KiKa.

De verkoop van onze berenkoekjes, frisse en warme drankjes leveren een mooi bedrag op voor Stichting KiKa, Stichting Kinderen Kankervrij, voor onderzoek naar kinderkanker.

Kom op de fiets

Kom op de fiets naar de ijsbaan. Je kunt je fiets neerzetten langs het speeltuintje van Park De Watertoren aan de La Bohemedreef – Utrecht.

Overvecht is een groene en ruim opgezette wijk. De auto kun je het beste parkeren in de buurt van de Rhodosdreef en Faustdreef.

Openingstijden: 10:00 – 22:00 uur.

Samen herinneringen maken

Ten behoeve van onze publiciteitsactiviteiten worden er foto’s gemaakt. Deze worden ingezet op de sociale media en website voor méér sponsoren, waardoor onze buitenfeestjes mogelijk blijven. Onze huisfotograaf Ton van de Blaak kun je altijd vragen om je buitenbeeld te houden of juist in beeld.

Alle nieuwsberichten over de schaatsbaan 10 en 11 januari 2024 vindt je terug in het artikel van Olivier Beens via de link Echt Overvecht

Foto’s zijn terug te kijken op Facebook en Instagram

Meedoen met team IJsclub Siberia?

We zoeken vrijwilligers (vanaf 12 jaar) om ons te helpen bij de schaatsbaan.

Wordt jij warm als de temperaturen onder het vriespunt gaan.

Of heb je zin om te helpen bij de koek & zopie?

Kijk HIER naar de mogelijkheden of bel/SmS/App tel.06-41679005

jj