IJsbaan voorlopig gesloten

Morgen zouden we ijsbaan Park De Watertoren openen. Maar een groepje kinderen heeft het ijs kapotgemaakt. Veel teleurstelling! Onze ijsmeester Tom en twee buurtkinderen hebben samen toch nog voor de troost de bocht bij de Marnedreef, met ijshakken met de hamer en de dakbrander glad gemaakt, om te kunnen glijden op het ijs. Een schrale troost!

“Een groepje kinderen heeft het ijs kapot gemaakt, schaatsfeest gaat niet door.”

De vierhonderd leenschaatsen lagen al klaar, de poffertjes en warme chocomel waren al geregeld en vrijwilligers hadden de ijsbaan zorgvuldig opgespoten. Morgen zou ijsbaan Siberia in de Utrechtse wijk Overvecht opengaan. Maar een groepje kinderen heeft het ijs kapotgemaakt. Robbert van Vliet, voorzitter van ijsclub Siberia, baalt als een stekker. “Want de wijk was zo betrokken en had er zo veel zin in.”

Dat het om een doelbewuste actie gaat, is volgens Van Vliet zeker. De jongeren zijn niet alleen op het ijs gaan lopen, ze hebben ook stenen gebruikt om de baan kapot te maken. “Dit is een schadepost van ongeveer 2000 euro, schat ik. We beraden ons op aangifte.” Het is gemeenschapsgeld, want IJsclub Siberia wordt gesubsideerd voor 90% vanuit het Initiatievenfonds Utrecht.

“Het bestuur en vrijwilligers van IJsclub Siberia hebben het hele weekend vrij gehouden om langs de ijsbaan te staan. Nu zitten we met een kater.”

Voorzitter van Vliet heeft in de loop der jaren ook wel geleerd dat alles betrekkelijk is.” Hij vindt het vooral zielig voor de vele mensen uit de buurt. “Ik sprak net nog een jongetje van 8 à 9 jaar. Hij had meegeholpen de baan op te bouwen en vroeg nog of we niet open kunnen met het kleine deel van de baan dat nog heel is. Zo aandoenlijk.” Onze ijsmeester Tom heeft toch nog voor de troost vanavond de bocht bij de Marnedreef met de brander glad gemaakt om te kunnen glijden op het ijs. Een schrale troost.

IJsbaan Park de Watertoren van IJsclub Siberia ligt sinds 2016 op het grasveldje naast de Marnedreef, om de hoek bij De Watertoren. De laatste keren dat er kon worden geschaatst was in maart 2018 en in februari 2021, dus de ijsclub had er heel veel zin in. We hebben al jaren een eigen weerman in de arm genomen: Arie Verrips, de voormalige weerman van RTV Utrecht. “Hij kan op detailniveau vertellen wanneer we het water moesten opspuiten. Dat komt heel nauw. Per buurt verschillen de temperaturen heel erg. Zo was het afgelopen week in Overvecht een keer -7 terwijl het in Utrecht Centrum -3 graden.”

“We hebben nog een verhaal te vertellen. Wat niet weet wat niet deert.”

“Het is een klein groepje dat het verpest. Ik baal dat dit weer een negatief beeld geeft van de wijk. Want het overgrote deel was zo welwillend en had er zo veel zin in.” In het RTV Utrecht artikel wordt gesproken van veiligheidsmaatregelen tegen vandalen, maar hekken waren nog nooit nodig.

We overwegen nú wel om hekken te gaan plaatsen. Daarnaast gaat het er vooral om de ouders en kinderen uit de buurt en scholen te blijven informeren over ons mooie initiatief.

We gaan in ieder geval niet bij de pakken neerzitten. In januari of februari 2023 hoopt IJsclub Siberia alsnog open te gaan. Dit jaar lukt niet meer, want na dit weekend stopt het met vriezen.

Hieronder de linkjes naar verschillende landelijke nieuwsberichten:

16-12-2022 @Bart Rutten RTV Utrecht

17-12-2022 NOS.nl