Weervoorspelling schaatsen winter 2021

Gisteren kwam het hoge woord eruit: “Geen Elfstedentocht de komende maanden.” Voor ons schaatsliefhebbers een reden om onze weerman Arie Verrips om een reactie te vragen. Want hoeveel kans is er eigenlijk op een schaatswinter 2021?

Helaas voor schaatsliefhebbers lijkt de kans op koud weer gering.

Het is zeker jammer dat er dit seizoen geen Elfstedentocht gaat komen. Tevens een reden om weer eens te kijken wat de computers berekenen aan kansen voor koud winterweer. Hierna een stukje statistiek er op loslaten, wat “Fingerspitzengefuhl” en wat andere “weerkruiden”.

Berekeningen wijzen in de richting van voorlopig zacht tot zeer zacht weer, dat wel eens de hele winter kon aanhouden. Het lijkt er wel op dat niet alleen november een droge maand wordt, maar ook de winter vrij droog zal gaan verlopen. Alleen december brengt waarschijnlijk de normale hoeveelheid regen. Vorig jaar was de winter zeer zacht, maar juist erg nat.

Wel lijkt de straalstroom minder sterk te worden en dat zou de kansen verkleinen op flinke herfststormen. De kans op het ontstaan van slingers in de straalstroom zou wat groter kunnen zijn. Misschien dat dit tot gevolg heeft dat we een of meer kortstondige koude-uitbraken kunnen verwachten, met wat vorst en sneeuw, maar vermoedelijk zijn deze te kort en ook te mild om ons op de schaats te brengen.

Het wordt dus vermoedelijk een weinig spannende winterperiode.

Het zal voor Koning Winter sowieso een flinke klus worden om ons winters weer te brengen. Zo is het in grote delen van Rusland en Scandinavië nog steeds veel te warm. In Moskou verloopt het winterweer tot dusver net zo mild als tijdens een doorsnee Hollands wintertje, terwijl het er normaal gesproken al flink hoort te vriezen.

Verder is de Noordelijke IJszee nog altijd niet geheel met ijs bedekt en is het in een deel van het poolgebied meer dan 10 graden warmer dan normaal. Kon men vroeger, pakweg rond 1970, bij een strakke noordenwind in november en december vaak al genieten van flinke sneeuwbuien, nu zal dit boven het tot bij Spitsbergen ook al veel te warme zeewater niet lukken en valt er bij ons slechts vooral vloeibaar water uit de lucht.

Het zal deze winter dan ook wel gaan om schaatsvertier op kunstijsbanen, als deze tenminste al open gaan, in verband met de Corona-regels. En misschien een keer een klein beetje sneeuwpret.

Sportieve groet Arie Verrips

Op deze link de actuele pluim van het KNMI

Op deze link het nieuwsbericht van de Elfsteden Vereniging

Nieuwsbericht Elfsteden Vereniging in coronatijd