Weersvoorspelling schaatswinter 2023

Weerman Arie Verrips heeft de volgende prognose voor de komende winter 2022-2023. Hoeveel kans is er eigenlijk op een schaatswinter? De kans op een koude winter lijkt slechts klein te worden…

De Gagelpolder Overvecht – foto Olivier Beens

“De novembermaand bracht zowaar winterweer, al was het slechts een flitswintertje”

Zoals voorafgaand aan bijna elke winter verschijnen er verwachtingen voor het komende winterweer. Het lijken er zelfs elk jaar meer te worden. Ondanks dat de computerberekeningen steeds beter worden, is het nog steeds heel moeilijk om een verwachting te maken voor meer dan hooguit enkele weken vooruit.

De novembermaand bracht zowaar winterweer, al was het slechts een flitswintertje. Korter kon haast niet. Toch sneuvelden er records en werd er in Winterswijk op anderhalve centimeter ijs op de geprepareerde baan zowaar geschaatst. Op diverse plaatsten in het midden en oosten van het land daalde de temperatuur vlak aan de grond tot ruim 10 graden onder nul. In De Bilt werd zowel in de avond van de 19e als op de 20e tijdens de nacht en vroege ochtend matige vorst genoteerd en dat was in november al lang niet meer voorgekomen. Op zondag werden er in onze regio een paar natte sneeuwvlokken gezien, in het noordoosten van het land kwam het op veel plaatsen even tot een sneeuwdekje, plaatselijk tot 3 a 4 cm dik. Het was overdag waterkoud. De drukverdeling was klassiek voor een vorstperiode met hogedruk boven Scandinavië en kou-aanvoer vanuit Rusland. Een flink lagedrukgebied drong echter al weer snel op en op maandag werd de kou definitief uit ons land verdreven.

“De zachte lucht kwam geleidelijk weer terug en nu de vraag … voor hoe lang en krijgen we een koude winter?”

Na een veel zachtere week tekenen zich interessante ontwikkelingen af. Hogedruk ontwikkelt zich boven NO-Europa en Rusland. In Scandinavie, delen van Rusland en ook in het zo geplaagde Oekraine gaat het winteren. Het Siberische hogedrukgebied breidt zich wat meer westwaarts uit, er komt een droge, vooral oostelijke stroming op gang. Wij krijgen de lucht tenminste voor een tijde vanuit Rusland en deels Oekraine.

We zitten inmiddels ver genoeg in het seizoen, dat een dergelijke weersontwikkeling ons fors in de winter zou kunnen brengen. Maar de komende week is het in Rusland niet heel koud, er ligt ook nog niet zo veel sneeuw in Europees Rusland. Het lijkt vooralsnog uit te draaien op een sinterklaaswintertje, iets dat bij ons in de statistieken wel meer te zien is. Het lijkt dit keer allemaal wel wat langer te gaan duren. Tegen de kerstdagen wordt het dan meestal weer (een stuk) zachter.

“Berekeningen geven op langere termijn nog geen witte kerst”

Omdat voor de lange termijn geen koude decembermaand wordt berekend, houden we het vooralsnog op een (vrij) bescheiden koudere periode, maar we volgen de ontwikkelingen op de voet. IJsdagen zijn zeker mogelijk, maar bewolking lijkt er vaak voor te zorgen dat het niet heel koud wordt.

Al eerder is hier gezegd dat de kans op een koude winter slechts klein is en dat is niet wezenlijk veranderd. Na een zachte novembermaand is de kans niet groot dat december als geheel echt koud gaat uitpakken.
Richting de kerst zouden we dan weer wat meer richting normaal kunnen gaan. Een witte kerst zal het wel niet opleveren, het is ook maar afwachten, terwijl de kans op schaatsijs in de vrije natuur uiterst klein moet worden geacht.

Het wordt voor en rond de kerstdagen dus wel schaatsen op de kunstijsbanen. Niet alleen op de Vechtsebanen, maar ook op de diverse particuliere tijdelijke ijsbaantjes die in diverse plaatsen voor een paar weken worden opgebouwd. Op zich zijn dat ook wel weer uitdagingen, gezien de hoge energieprijzen van dit moment. Zeker bij zacht weer verbruiken de benodigde vriesmachines toch behoorlijk wat energie.

Januari 2023 lijkt wat meer normaal weer te gaan brengen. Het wordt dan misschien geen zachte maand en als de stukken voor een tijdje goed vallen, zit er wellicht een weekje winterweer in en mogelijk ook een beetje sneeuwpret. Wanneer in januari dat zou moeten gebeuren is nog niet te zeggen.

Februari bracht de laatste vijftien jaar nog wel eens wat winterweer en zelfs begin maart is er soms nog wat geschaatst, zoals in 2018 en in 2021, ook bij ijsclub Siberia bij natuurijsbaan Park De Watertoren.

En zo werd het begin februari 2012 legendarisch koud en viel er veel sneeuw. Deze vele sneeuw verhinderde een elfstedentocht. Op 7 februari 2021 was er zelfs een ware sneeuwstorm, die de winterkou over ons land liet stromen. Het vroor ruim een week. Door de vele sneeuw was de ijskwaliteit op veel plaatsen niet goed. Toch werd februari 2021 een vrij zachte maand omdat het weer halverwege de maand radicaal omsloeg en er wat later in de maand zowaar middagtemperaturen tot rond 18 graden werden gemeten. En konden we toch lekker schaatsen op ijsbaan Park De Watertoren in Overvecht.

Voor 2023 wordt vooralsnog een zachte februarimaand berekend, maar het zegt weinig over de kans dat we op de schaats kunnen. Omdat zowel februari als maart – zoals geschetst – een paar keer onvervalst winterweer hebben gegeven, houden we voor de komende late winterperiode daarom een slag om de arm.

Vriendelijke groet, Arie

#winterweerbericht #ijsclubsiberia #ijsmeesters #ijsbaanparkdewatertoren