Januari 2022

De beste wensen van onze weerman, Arie Verrips. Hij schrijft opnieuw een actueel winterweerbericht met het verloop van het winterweer januari 2022.

Warmterecord voor Oud en Nieuw

In Arcen op 30 december al iets boven de 15 graden en daarmee de laatste “lentedag” (temperaturen >15 graden) ooit gemeten. Op 30 en 31 december werd het nog nooit warmer dan 15 graden ergens in Nederland (dagrecords staan/stonden respectievelijk op 14,6 en 14,5 graden.

Mogelijk dat het 1 januari ook de vroegste lentedag ooit gemeten kan worden, dan ook met een lenteachtig weertype.

We hebben t/m maandag 3 januari sowieso dagen met temperaturen ruim boven normaal, waarbij er vrijwel zeker datumrecords zullen sneuvelen.

Vanaf dinsdag wordt het minder zacht, maar we komen niet onder normaal uit. Vermoedelijk brengt heel januari vrij zacht of zacht weer, misschien eens een wat koudere dag er tussen.

Geen Drie Winterkoningen

De vooruitzichten zien er dus minder goed uit voor de winterliefhebbers. Ik adviseer voorlopig om geen water in te laten bij ijsbaan Park De Watertoren.

Op basis van de meest recente berekeningen lijkt mij de kans dat we
deze aanstaande januarimaand op de schaats kunnen komen, vrijwel
verwaarloosbaar.

Teleurstellend natuurlijk, want ook tijdens de verdere kerstvakantie is er geen winters weer in zicht. Los van alle corona-toestanden natuurlijk…op de langere termijn (februari 2022) is nu nog niets te zeggen.

Niettemin een goede jaarwisseling en hopelijk een sportief en gezond 2022.

Arie Verrips

Namens het Bestuur van IJsclub Siberia ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. Wij vragen of je verder mee wil bouwen met ons aan IJsbaan Park De Watertoren in Utrecht Overvecht. Tot en met 16 februari 2022 start de crowdfunding voor de Nieuwe Mobiele Schaatsopslag van IJsclub Siberia. Meer informatie www.voorjestadsie/schaatsopslag